- LLU afdichting
- Niet geschikt voor wiellagers
Buitendiameter: 22mm
Binnendiameter: 10mm
Diepte: 6mm
Afdichting: LLU
ABEC: 3
LLU afdichting
zijn volledig contact, dubbele lipafdichtingen die in een groef op de binnenring passen. Met meer afdichtingsdruk dan LLB-afdichtingen zijn LLU-afdichtingen ideaal voor ophangdraaipunten en headsets die slechts een paar graden draaien in plaats van voortdurend rond te draaien. De verhoogde afdichtingsdruk helpt de vetvulling van 90% vast te houden om de kogels en loopvlakken voortdurend te smeren, terwijl vuil en vocht buiten worden gehouden.
ABEC
ABEC-beoordelingen (Annular Bearing Engineer’s Committee) zijn productie- en testnormen waaraan elk lager moet voldoen. Deze omvatten geluidstests bij hoge toerentallen, nauwkeurig gedefinieerde toleranties voor de binnen- en buitendiameters van de lagers, de rondheid van de kogel, de juistheid van de loopvlakken en de oppervlakteafwerking voor al het bovenstaande. ABEC-beoordelingen zijn genummerd van 1 tot en met 9, alleen oneven cijfers, waarbij 9 de best mogelijke beoordeling is. Een lager met een beoordeling van 7 of 9 is erg moeilijk en duur om te vervaardigen, zou perfect kunnen zijn voor een tandheelkundig handstuk van 40.000 tpm, maar is overdreven voor de lage rotatiesnelheden van cranks en wielen van fietsen.
Black Oxide
Enduro bearing gebruikt banen in een legering van chroom 52100 en hoogwaardig koolstof dewelke een thermische en een cryogene behandeling heeft gekregen. Dit betekent dat alles tot een temperatuur van –190° wordt gebracht, wat zorgt voor een bepaalde hardheid en op die manier de slijtage van de kogels reduceert. Vervolgens geven wij de lager een magnetische behandeling (zwarte of Black Oxide kleur) wat zorgt voor een bescherming tegen corrosie en tevens een makkelijke montage. De banen worden nog extra gepolijst na de behandeling om een zo glad mogelijke baan te hebben. Dit zijn de beste lagers voor de verende achterbrug. LLU : Gelijkend op onze dichtingen van het type LLB, de LLU is een contactdichting waarbij de dubbele «lippen» huizen in een inkeping van de binnenste ring. Een betere afdichting garandeerd, de dichtingen zijn ideaal voor de pivots van de suspensie of de balhoofden die constant in contact staan met zout, zweet en stof. Deze betere afdichting en de 2 «lippen» helpen om 90% van het vet te behouden dat wij gebruiken op de lagers dus om het te beschermen tegen vochtigheid en het continu smeren van de kogels en de kogelbaan.