2006: Oprichting
Bakker Racing Products vindt zijn oorsprong tijdens mijn carrière van 1999 tot 2005 als professioneel mountainbiker. In dienst van onder meer het Be One worldcup team en Heijdens Ten Tusscher Cannondale heb ik 2 Nationale titels en meerdere top 10 resultaten gehaald in World Cups bij de Elite. Hoogtepunt was zeker de podiumplaats bij de UCI World Cup in New Mexico USA. Tijdens deze jaren heb ik veel ervaring opgedaan als topsporter maar ook op het gebied van materiaal en de fietsindustrie. De verkoop en import van nog onbekende materialen die wij in de competitie al gebruikten, heeft mij Bakker Racing Products doen oprichten.
In de beginjaren werkte ik vooral Business to Business, maar al snel bleek een consumentenkanaal een betere manier om mijn klanten te bereiken. Van 2006 tot 2009 werkte ik exclusief met het inmiddels zeer bekende "Stan's Notubes". B2B en richting consumenten met wielsets en systemen op maat.
2009: Online winkel en start B2C verkoop
In 2009 bouwde ik mijn eerste webshop zelf. Hierin starte mijn consumentenverkoop (b2c). Al snel voegde ik wat artikelen als banden en softgoods toe, naast de handgemaakte wielsets. Een tiental orders per dag zorgde voor een gestaagde groei. Dit alles deed ik van thuis uit, naast een baan in een fitnesscenter. In het eerste online jaar verwerkte ik ongeveer 1800 online bestellingen.
2012: Verhuizing, nieuwe online shop, personeel
Vanaf 2012 wordt Bakker Racing een fulltime bezigheid en verplaatst zich naar een bedrijfspand in Nederweert. Het team wordt versterkt met de eerste fulltime medewerker. Inmiddels behoren racefietsen, mountainbikes én onderhoud ook tot onze verkoop. We zijn inmiddels dealer van Stevens bikes en merken als Oakley, Craft, Shimano, Garmin, Ultima. De showroom gaat 2 dagen in de week open voor het afhalen van producten en onderhoud, plus de verkoop van fietsen. Orders liepen gestaag op naar een 7500 per jaar.
2014: Extra locatie showroom, snelle groei
Door een groei in bezoekers van de winkel en assortiment kon een uitbreiding niet uitblijven. Een extra bedrijfsunit naast onze bestaande locatie wordt het bezoekadres voor de consumenten. Het Italiaanse Wilier is inmiddels ons "huismerk" geworden, met Stevens en Ridley samen bieden we hiermee een zeer compleet gamma aan fietsen aan. Met een team van 3 fulltimers maken we lange dagen om de groei de baas te kunnen. Online verwerken we inmiddels een slordige 15.000 orders per jaar.
2017: Nieuwe verhuizing naar huidige locatie
Door een snelle toename aan orders, vragen en artikelen komen we zowel mankracht als ruimte tekort. Om de problemen te verhelpen verhuizen we naar een locatie van meer dan 1500m2. Een enorme klus maar een enorme vooruitgang voor de logistiek online. Ook de winkel maakt een enorme verandering door; er komt een uitgebreide werkplaats. Net na onze opening wordt het geheel ontsierd door een ramkraak waar meer dan 50 dure fietsen worden gestolen. De opvolgende jaren zien we vooral een groei in de fietsverkoop en onderhoud, met name door de Coronacrisis is de fysieke winkel ons belangrijkste onderdeel geworden. Online verwerken we ongeveer 30.000 tot 50.000 orders per jaar, de lockdowns hebben voor tijdelijke pieken gezorgd.
2021/22: Overgang naar nieuwe online shop